14 hours ago

#smagduften har doneret 3 gavekort af 100 kr. til banko hos #generationscafeen 🥳Gavekortene skal hurtigt få ben at gå på i den velduftende butik😊Vi siger TUSIND TAK for den lokale støtte😊

1 day ago

I dag hentede vi en flot donation fra #pompedelux til vores banko i #generationscafeen.Vi siger tusind tak for det fine hårbåndsæt, den varme trøje og søde kjole, som helt sikkert vil bringe lykke hos vinderne🤩

Onsdag i sidste uge gik turen til #geocentermøn Vi startede ud med at mødes i skolestuen med vores guide, Michael, som i dagens anledning havde taget hans kone, Dorte, med og derfor havde vi hele 2 guider😊Her fortalte de om dagens program, samt de muligheder der var for at udforske og blive klogere på vores vilde fortid🥰Der var planlagt 2 strandture, mulighed for at prøve træklatring, svævebane og mountain bike tur.Derudover var der udstillinger, workshop, virtual reality hvor man kunne se og flyve som en vandrefalk ved Møns klint, og 3D film om de fantastiske dinosaur som man også kunne kaste sig over🤩Da det var efterårsferie var der også antænding af vulkan kl. 14.30, i sikkerhedsmæssig god afstand fra bygningerne😎Vi havde som sædvanligt indkøbt lækre sandwich fra #SuperbrugsenRingsted og desserten var is fra kiosken🙃Billederne yder slet ikke den storslåede natur, de tekniske undervisningsmidler eller informationstavlerne retfærdighed🥰Vores opfordring er helt klart, at det er et sted man MÅ besøge, bare en gang i livet, og mon ikke vi kommer tilbage en anden gang🥳moensklint.dk/

Torsdag var tempoet i #Generationscafeen hos #CafeIngeborg sat lidt ned, formentlig pga. lidt ømme lårbasser, efter turen til #Geocentermøn dagen før😉Til gengæld var der mange der deltog🤩 og i fællesskab fik vi lavet en virkelig lækker aftensmad: Bøf Stroganoff🥳En af manglerne ved facebook er, at man desværre ikke kan dufte eller smage på det man ser på billederne😋Så vi kan kun opfordre til, at man kommer og deltager, for udover at vi hygger max. og laver diverse aktiviteter, så får vi også rigtig lækker mad – sammen🥰

Vi tror at vi taler på alle deltageres vegne når vi siger, at vi kunne have brugt en time eller mere hos #Fafla i dag😍Vi blev mødt af et rummeligt personale, som guidede os gennem hele processen i forhold til farvevalg, penselvalg, skulle der lægges grundfarve inden hoved objektet blev påmalet, hvordan skriver man tal og bogstaver med en pensel osv.44 deltagere havde en fest, med tid til fordybelse😇 Rigeligt vand, saft, kaffe og the som blev serveret undervejs🙃 Og en følelse af at "her kunne vi være hele dag" da vi skulle lægge penslerne og tage hjem igen.Alle tingene skal glaseres og brændes, inden de kan tages i brug. Når tingene er færdig tager en af de frivillige til Fafla og afhenter dem. De vil blive udstillet i vores butik, men kan IKKE købes😇, da de kun udstilles indtil de rette ejermænd afhenter dem🥳Vi kommer helt sikkert tilbage igen🥰

• Historien

Fakta om Mødrehjælpen

Mødrehjælpen er en privat, socialhumanitær organisation, som har til formål at hjælpe gravide og forældre i sårbare situationer, samt at bidrage til at udvikle dansk socialpolitik. Mødrehjælpen har både professionelle tilbud, via rådgivningscentre, og lokalforeninger med aktiviteter og butikker drevet af frivillige. Indsatserne går hånd-i-hånd og støtter på hver sin måde de gravide og børnefamilierne.

Mødrehjælpen har i mange år hjulpet og rådgivet stadig flere børnefamilier. Lokalforeningerne er med til at sikre, at Mødrehjælpen kan hjælpe endnu flere både lokalt og på landsplan. Mødrehjælpen har 130 lønnede medarbejdere og godt 1.700 frivillige ildsjæle landet over. Mødrehjælpen har rådgivningshuse i København, Aarhus, Odense og Aalborg.

Hertil kommer Mødrehjælpens lokalforeninger og 42 butikker rundt om i Danmark.

Lokalforeningen Ringsted & Sorø

Foreningen havde stiftende GF d. 20/11 – 18, en GF hvor der var kampvalg om flere af bestyrelsespladserne og i stedet for de normale 5 – 7 medlemmer, bestod den endelig bestyrelse af 9 medlemmer. Udover formand, næsteformand og kasserer, blev der valgt 2 butiksansvarlige, 2 aktivitetsansvarlige, en fundraiser og en kommunikationsansvarlig.

I løbet af meget kort tid besigtigede bestyrelsen interessante butikker, for at finde den perfekte butik, med den rette placering, som skulle danne basen for den indtægt der skal muliggøre de aktiviteter, der skal opstartes i først Ringsted og senere Sorø kommune.

Valget faldt på et lokale beliggende Tinggade 3, nøglerne til butikken blev overdraget d. 20/12 – 18 og det første inventar ankom d. 3/1 – 19.

I forbindelse med den stiftende GF, havde Bestyrelsen fået at vide, at det ikke ville være muligt, at nå at stable det meget populære Ønsketræ på benene, fordi der var så kort tid fra stiftelsen af foreningen og indtil jul, men det stoppede ikke bestyrelsen, som i løbet af meget kort tid, fik doneret et gratis juletræ og lavet aftaler med Ringstedet om at træet kunne stå der.Ved at lave en samlet og koordineret indsats, og med virkelig god hjælp fra de dygtige ansatte i Buddy, Føtex og Ringstedets centervagter, var Ønsketræet en realitet.

Pressen hjalp også til med at sprede det gode budskab og selvom formentlig ingen eller meget få Ringsted borgere havde hørt om konceptet før, blev det en meget stor succes, så stor at der blev doneret 94 ud af de 100 gaver der var søgt om. For at ingen børn skulle blive skuffede valgte en enig bestyrelse, at indkøbe de resterende gaver for foreningens penge.

Og selvom foreningen var så ny som den var, så udgjorde ansøgningerne fra Sorø kommune 25% og det anser bestyrelsen også som en meget stor succes.

Butikken blev åbnet d. 31/1, hvor Ringsteds borgmester, Frivilligchefen fra Mødrehjælpen og formanden hver holdt en tale. Der var masser af kunder, rigeligt med frugt, slik, kagemænd og koner, pølsehorn m. m., konkurrencer og et musikkor mødte også op og sang så smukt for alle.

Det var en meget stor succes og der blev solgt varer for over 6000 kr., hvilket bestyrelsen er både stolte og glade over.

Siden åbningen er det gået slag i slag, med stigende salg, uddeling af den rullende kagemand flere gange, samarbejde med sundhedsplejersker & jordmødre, både i Sorø og Ringsted kommune.

Foreningen har indgået samarbejde med mange aktører, hvor det giver mening, ret hurtigt fik vi en invitation fra kommunen til at være med i gruppen af foreninger for socialt udsatte der mødes 2 gange om året, hvilket vi takkede ja tak til.

Vi har mange glade kunder, der vender tilbage flere gange for at shoppe i butikken.

Helt fantastiske frivillige der yder en stor indsats, HVER DAG, som roses for deres venlige modtagelse af alle kunder samt deres professionelle service.

Butikken modtager store og små donationer, som alt sammen bekræfter bestyrelsen i, at vi er godt på vej!